De historische Driehoek 4 augustus 2001

Mijn 2e officiŽle uitstapje; na een sportieve stepdag werd het dit keer een dagje cultuur. Een goed georganiseerd excursie door Fred naar de 'Historische Driehoek'.
Op zaterdag 4 augustus 2001 kwamen we om 11.30 uur (Renť, Rob, Dorris, John, Sandra, Elja, Conny, Herna, Erica, Celeste, Fred, Richard, Henny en Matthijs) samen bij de ingang van het stoomtreinmuseum te Hoorn. Richard had al een sportieve rit op de fiets van vele kilometers erop zitten. Maar we begonnen rustig. Eerst werd de werkplaats bekeken, waarbij een enthousiaste vrijwilliger aan de jongens het een en ander uitlegde. De dames inclusief mijzelf zijn na de bezichtiging buiten gaan staan om zo een goed uitzicht te hebben op de bijzondere treinen (en een heeeel klein beetje, omdat de zon doorkwam). Na een uitleg hoe de postwagen werd gebruikt in vroegere tijden, was het mogelijk om een ansichtkaartje te posten in een brievenbus van de postwagon. Je kreeg er gratis een extra stempel op.

Nadat we onze broodjes hadden genuttigd zijn we in een oude goederentrein gestapt richting Opperdoes. Een ouder echtpaar was gekleed in klederdracht. Vol enthousiasme gooide de echtgenote na een korte inleiding over haar kledij al haar 6 onderjurken omhoog om uit te leggen waarom het dragen van zoveel lagen in die vroegere tijden gebruikelijk was. Dat was interessant om te horen. Dit had blijkbaar te maken met de temperatuur in huis. In die tijd hadden ze uiteraard nog geen centrale verwarming. Wat ben ik blij als koukleum nr. 1 dat ik in deze tijd leef. Er waren een aantal 'acteurs' ingehuurd. Een conducteur kwam langs met een kniptang.
Een NOF bus uit 1968 bracht ons naar het stoommachinemuseum. Bijna lag ik in het stomende water, maar ik kon Henny nog net ervan overtuigen dat het toch niet zo verstandig zou zijn om mij er in te gooien. Ik had namelijk mijn handdoek niet bij me.

Fred trakteerde iedereen op een heerlijk ijsje of drankje. Nou, dat ging er wel in op het terras. De zon kwam lekker door, de zonnebrillen gingen weer op en de jassen uit.

Na een bezoek aan het museum stapten we weer op de speciale bus richting Medemblik. We hadden een terrasje gevonden, heerlijk bij de haven.
Om 16.30 uur vertrok de boot richting Enkhuizen. Boven op het dek hebben we volop genoten van het mooie weer, de bries, de schuimpjes en het mooie uitzicht.

Rond 17.45 uur stapten op de trein met als eindstation Hoorn CS.
Na het afscheid van Richard die weer op de fiets stapte en Monique die zich aan de zijde van Matthijs voegde gingen we een heerlijke diner nuttigen in een "lieftallig" restaurantje. Alleen de omschrijving "lieftallig" was voor de meeste een beetje moeilijk te begrijpen. Helaas was de kok de organisator vergeten bij het hoofdgerecht, maar dit is natuurlijk uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Voor een aantal was de dag nog niet vermoeiend genoeg en wilden nog wel even swingen in hartje Utrecht. Mark voegde zich rond middennacht bij de dansers.