Bezoek aan Het Spoorwegmuseum te Utrecht 6 juli 2008

Omdat het echt jaren geleden was dat ik er naar toe geweest was, wilde ik de F4F-activiteit ‘Het Spoorwegmuseum’ niet missen. Zondag 6 juli reisde ik net als een aantal andere F4F-ers (al dan niet per trein) af naar Utrecht.

Naast het vrij rondkijken in het museum was er een rondleiding geregeld. Met de enthousiaste gids liepen we door het museum en kregen we extra uitleg en mochten we in sommige vertrekken en treinen komen die normaal afgesloten zijn!

De hele opzet van Het Spoorwegmuseum is bij de verbouwing een drietal jaar geleden veranderd. Vroeger was het meer een echte tentoonstelling met veel vitrines in het voormalige stationsgebouw ’Utrecht Maliebaan’. Toen stonden de meeste treinen buiten opgesteld waar ze blootgesteld waren aan de elementen.
Nu, na de verbouwing/restauratie, ziet het stationsgebouw er weer uit als een echt station zoals in de tijd dat ‘Utrecht Maliebaan’ nog echt operationeel was. Compleet met wachtkamers etc. Voor het herbergen van de collectie en de treinen is een soort spoorloods gebouwd. Zodoende staan de meeste treinen nu binnen en dat scheelt in het onderhoud.
Daarnaast is geprobeerd van het museum ook meer een belevenis te maken voor met name de jongere bezoekers. Onder andere door middel van interactieve beeldschermen kunnen zij zelf op ontdekking gaan in het museum en dingen leren en uitproberen. Daarnaast zijn er leuke attracties zoals buiten een kinderspoorlijntje met een speeltuin en binnen zijn er verschillende ´werelden´ gecreëerd waarin je dingen uit het verleden van het spoor meemaakt.

Tijdens de rondleiding hebben we onder andere de koninklijke wachtkamer bezocht en het verschil van de klasses ervaren (klasse 1=luxe, klasse 2=beperkt comfort en klasse 3=geen comfort). Daarnaast kregen we te horen hoe de trein ontstaan is en hoe die zich ontwikkeld heeft van stoommachine naar elektrische en vervolgens ook dieseltrein. Van alternatief voor de trekschuit/diligence naar massa-transportmiddel (zowel reizigers als goederen). Met de opkomst van de trein werd het voor een steeds groter publiek mogelijk om snel en (redelijk) comfortabel te reizen. Vroeger had je diverse maatschappijen die eigen treinen en stations hadden, zoals bijvoorbeeld de ‘Staatsspoorwegen (SS)’, de ‘Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM)’ en vele kleine, regionale maatschappijen. Pas in 1937 wordt de Nederlandse Spoorwegen opgericht en daarmee is het spoor in Nederland gecentraliseerd. Helaas betekent dit ook het begin van het verval van een groot deel van het uitgebreide spoorwegnet, veel regionale lijnen worden (in de loop van de tijd) opgeheven. Dit is mede gekomen door de opkomst van bijvoorbeeld de auto en het vliegtuig.

Mijn conclusie is, dat het een erg leuk museum geworden is waar je echt wel wat uurtjes kunt rondneuzen en ook nog even rustig een consumptie kunt nemen.
Ingrid D. bedankt voor het organiseren!

Martin


Naar verhalen overzicht