Solextour 23 juli 2017

De zon schijnt, het is ongeveer 18 graden buiten. In mijn rugzak zit wat eten, drinken, mijn zonnebril en een poncho. Ik kom goed voorbereid naar de verzamelplek in het grand-café van activiteitencomplex Lot66. Met de Solex ga ik een beetje terug de tijd in, een authentieke helm met bijpassende bril en leren lange jas zijn niet verplicht en die kanariegele poncho houd mij vast wel droog bij een eventuele regenbui.

We krijgen eerst een korte demonstratie hoe we de snorfiets moeten starten en hierna oefenen we op de parkeerplaats. Het wordt tijd om de weg op te gaan. Achter elkaar rijden we Breda verder in. Helaas heeft Maaike pech en moet haar Solex onderweg worden omgeruild. Een mooi moment voor een korte pauze. Het busje komt al snel langs en we kunnen onze weg vervolgen.


De gemiddelde snelheid is 25 km per uur. Als je de wind mee hebt, ga je misschien iets harder. De 'snelheidsduivels' moeten af en toe gas terugnemen, zodat ook de 'Easy Riders' zich weer bij de groep kunnen aansluiten. Er slaat nog weleens een motor af als je bij het stoplicht staat te wachten en de stoplichten gaan soms net iets te snel op rood. Er wordt ingehaald, enthousiast gezwaaid naar de camera en ondertussen ook genoten van de rit en de omgeving.

Bij eetcafé De Zeven Heuveltjes aan de Galdersweg in het Mastbos in Breda genieten we op het overdekte buitenterras van een (warm) drankje. Zoals altijd hangt er een ontspannen ongedwongen sfeer en wordt er veel gelachen.

De temperatuur is goed, dus een beetje motregen is niet erg. Maar daar blijft het helaas niet bij. Het komt met bakken uit de hemel zetten. We schuilen onder een aantal grote bomen. Het verkleedpartijtje kan beginnen, de regenpakken en poncho’s komen tevoorschijn. Ik doe ook een poging om die van mij aan te trekken, maar het heeft weinig zin. Hij is al grotendeels doorgescheurd. Die heeft volgens mij jaren in de kast gelegen. Ik neem mij gelijk voor een regenpak te kopen, nu ik weer terug ben bij Friends4fun en vaker een outdoor-groepsactiviteit bijwoon.

We starten aan het laatste stuk van de reis, iedereen is ingepakt inclusief dit kanariepietje en we rijden rechtstreeks terug naar Lot66. Vol gas naar een warm drankje in het café en droge kleding.

Geschiedenis Solex
De eerste Solex ontstond per toeval toen de Fransen Maurice Goudard en Marcel Mennesson in 1905 een fabriekje begonnen voor kleine motoronderdelen. In 1918 maakte men een fiets met een hulpmotor boven het achterwiel. Hierna werd Solex vooral bekend van de carburateurs voor automobielen. Er zijn meer dan 8 miljoen exemplaren verkocht tussen 1946 en 1988. In 2005 ontstond commotie in de Nederlandse Solexwereld vanwege het verplichte bromfietskenteken. Er zijn in Nederland nog maar weinig mensen die op een solex rijden.

Ik vond het een geslaagde middag, de regen had geen negatieve invloed op de sfeer. Het was mijn eerste ervaring met een Solex. Leuk!!!


Conny


Naar verhalen overzicht